понеделник, 2 юли 2012 г.

Мента, малини, шоколад и едно Честит рожден ден на мен

Така, лятото за мен приключи доста рано по една или друга причина, така че от днес започвам отново да ви досаждам с разни сладки манджи.
Започвайки да четете тази публикация, пригответе си едни патерички и дружно запейте всеизвестната и любима Happy birthday :)
Когато реших да се изненадам сама за рождения си ден, имах всичко на всичко 5 часа и 35 градуса на вън. Хайде сметнете на тази жега колко време му трябва на един блат и на един крем да изстинат и да стегнат и заедно да придобият вида на торта :) Седмицата преди събитието се бях посветила на една доста сериозна задача и бях решила да не правя нищо, а да разчитам на десертите в ресторанта, забодени с някаква свещичка отгоре. Да де, ама колкото повече идеше ред на веселата песничка, някак тази идея хич и не ми се понрави. Съпругът ми, като един мил и всеотдаен човек, предложи да ме изненада с торта от сладкарница, но погледът ми много бързо му изкара тази идея от главата. Да де, вярно, че определено щеше да е изненада, но на фона на приказния ден, който се получи, щеше да е с тъмни окраски :)
Тук е мястото отново да благодаря на всички, които ме поздравиха за празника по всички информационни канали - скайп, мейл, фейсбук, форуми, телефони, смс-и! В този ден всички приятели - виртуални и невиртуални, направиха денят ми толкова усмихнат и щастлив, че просто думи нямам да опиша! Колко невероятно - струва ти само няколко секунди и няколко натискания на клавиша, за да зарадваш един човек!
В сферата на виртуалното общуване има само една пречка - иска ми се да почерпя всички вас, но това може да стане само.... със снимка:
А моят подарък като рожденик към вас ще бъде една нова рецепта, подчертавам нова, която си е моя, ама само моя, толкова вкусна, че е трудно да опиша. Представете си лято, прохлада и шоколад, събрани само в едно парченце (и си там..., според онази популярна реклама). Е да, скромността ми налага да си кажа, че директно те изстрелва в орбита, онази, дето се приближава до райските порти, но не толкова, че да те вкара там (излизане няма после :)
Историята на тази идея е малко омотана, шантава и граничи с онези налудничави асоциации, които те карат да правиш на упражненията по психология. Горе долу нещата се развиват така - интервю за работа - сладкарска борса точно до офиса - шоко терапия - Мохито - малини. А така :) Вече казахте ли си, че съм луда :) Ако не сте, ето и пълната версия (пропусни, ако все още ми имаш доверие и смяташ блога ми за приятно местенце).
Отивам аз на едно интервю за работа. И още от входа виждам надпис - Сладкарска борса. Вярвайте ми, на косъм бях да закъснея за интервюто :) Както и да е - един час се чувствах като агънце на чеверме, печена бавно, соковете ти изтичат, за да нахранят препитващия отсреща. На излизане вече бях сигурна, че имах нужда да разпусна и се забих директно в сладкарския склад, където се сдобих с по половинка перфектен бял и черен шоколад. Ми как сега да не си направя торта? Ама каква? Спрях се на Мохито, нещо, което може би ще ви представя в скоро време, обаче около нас нямаше зелен лимон, ама имаше малини. И така, за да не ставам досадна, поствам рецептата. Да се отбележи за протокола, че този път старателно си записвах всички мерки, въоръжена с кухненска везна, за да не пиша мерки от типа на около 200 гр. :))
Ето в и тортата в цялостния й вид, малко е грозничка, защото решиш, че нали си е моя, сега е моментът да пробвам една шуротия и ползвах един силиконов релеф, който е за захарно тесто, за да излея борда от шоколад. Всичко прекрасно, но за да се получи това, което искам, формата трябваше да е с дълбочина, за да може да се разнесе дебел и равномерен слой шоколад, за да не се пропуква на места, както се получи всъчност, но черният шоколад пък допълни вкуса на тортата безпогрешно.

Продукти за блата
(един блат за форма с диаметър 18 см)

60 гр. меко масло
80 гр. захар
1 яйце
200 гр. черен шоколад (ползвала съм 60% какао)
100 мл. подсладена сладкарска сметана
1/4 ч.л. сода за хляб
30 гр. брашно
ванилия - есенция в моя случай

Предварително загряваме фурната на 180 градуса.
Мекото масло (много е лесно да омекне в тази жега - 10 минути навън и е готово:) и захарта разбиваме на хубав пухкав крем и към него добавяме яйцето, като разбиваме на висока скорост, за да се утрои обема на сместа. Изливаме разтопения шоколад (моля, шоколадът не трябва да е горещ!) и отново разбиваме и бавно добавяме течната сметана и ванилията. Отделно объркваме брашното и содата и добавяме към шоколадовата смес. Объркваме добре, изсипваме във форма и печем до готовност. Когато е готов има текстурата на бисквита, отгоре се понапуква, плътен е, много ароматен. Позволява да се сиропира.

Продукти за крема

Тортата беше с височина около 10 см. с поне 8 см. крем, така че спокойно стига и ако правите торта на пластове - блат-крем-блат, но моят съвет е да дадете преимущество на крема, а блатът да е само основа, както е при мен:

200 мл. пълномаслено прясно мляко
200 мл. течна подсладена сметана
2 яйца
20 гр. царевично нишесте
1 шепа пресни листа от мента
250 гр. бял шоколад
125 гр. масло
400 мл. бита сметана
10 гр. желатин
400 гр. малини (колкото повече, толкова повече)
100 гр. настърган или в моя случай - минат през блендер бял шоколад

Ако ползвате неподсладена сметана, предвидете и малко захар.
Млякото и сметаната загряваме на котлона. Отделно разбиваме яйцата с нишестето до гладка консистенция, без бучки. Когато млякото и сметаната се загреят достатъчно, изсипете, като непрекъснато бъркате, към яйцата (гледайте да не са веднага излезли от хладилника, а малко да са постояли на стайна температура). След това върнете цялата смес на котлона и бъркайте непрекъснато, докато започне да се сгъстява. Не я докарвайте до много гъст крем - шоколадът, маслото и желатинът ще я стегнат допълнително. Към тази смес прибавете и листата от мента (добре измити, разбира се). Тук имате избор - или да прецедите сместа, след като сте поварили малко с ментата, или както аз - просто я пасирах и оставих леки парченца зелено в крема.
Свалете сместа от огъня, прибавете белия шоколад и бъркайте, докато се разтопи напълно. Оставете настрани малко да се охлади и добавете мекото масло. В никакъв случай не го добавяйте докато кремът е още горещ.
Набъбналия желатин прибавете и разбъркайте добре с крема и оставете да изстива на стайна температура, не в хладилник, за да не се желира. Не сме приключили още :)
Разбивате си сметаната на пухкав крем и добавяте към нея напълно изстиналата шоколадово-яйчена смес. Сметаната няма температурна устойчивост, така че като нищо можете да я стопите с топлия крем.

Сглобяване

В ринг с откопчаване поставете блата. Подредете по ръба му малини плътно една до друга, поръсете настърган бял шоколад по средата и небрежно разпръснете още малини, за да покрие основата добре - те ще си пуснат сок и ще попият в блата. Отгоре изсипете половината крем, загладете и повторете процедурата - подреждаме малини плътно по борда, напръскваме с бял шоколад и нахвърляме още малини в средата, заливаме с крем до ръба на ринга и хубаво заглаждаме. Оставяме тортата да си поеме дъх около 2 часа в хладилника, а ние пием едно-две кафета през това време. Може и друго, но сега е 2 следобед все пак :)

Вадим тортата от ринга и в моя случай я съсипвате с борд от шоколад или я декорирате по свой избор :)

Моите гости бяха истински възхитени от преплитането на вкусове, видях хора, които не ядат сладко, да изяждат две парчета, а от кухнята на ресторанта не ни върнаха остатъка :) Аз успях да се изненадам не от друго, а от това колко добре се възприе, особено с този леко екстравагантен привкус на мента, киселото от малините и сладостта на шоколада.
От ресторанта пък ме подмладиха с има-няма 9 години, което допълнително повдигна настроението ми и духнах 22 свещички с истински кеф:)

На вас, скъпи читатели, благодаря сърдечно, че прочетохте тази публикация и ви моля да споделите, ако приготвите тази рецепта, която получи ранг - най-добрата ми торта досега:)

25 коментара:

Elena /Моите хобита - блогът на Елена Кандева/ каза...

Чудесна ти се е получила Вики! И аз предпочитам за удома да правя грозни и вкусни торти! ;) Това, че се е напукал шоколада едва ли може да е проблем. :-) Допада ми височината на тортата - при мен обикновено стават по ниски тортите, явно трябва да добавя желатин в кремовете и аз... Принципно не харесвам желатина и затова обикновено не слагам, но пък стават по-ниски торти и по-течни кремовете без него.

Вики каза...

Ели, не знам защо се плашиш от желатина. Той е натурален продукт, има ролята да фиксира, а не да разваля вкуса или да добавя някакъв вкус. Стабилизатор е не на съдържанието, а на формата :)
Може да се постигне височина и без желатин, но аз предпочитам да не си гоня тортата из ринга :)

Elena /Моите хобита - блогът на Елена Кандева/ каза...

Вики, всъщност ме притеснява произхода му, и това, че някъде четох, че не е полезен. Затова не съм го ползвала досега. Предполагам ще пробвам с желатин....

Ани каза...

Ооо, Вики, право в небцето ме уцели - мента, малини, шоколад, неее, имай милост :) Ще я направя за моя РД , надявам се , да нямаш нищо против :)

Вики каза...

Ами, ако имаш такива притеснения - пектин, агар-агар...

Вики каза...

Хич няма и да имам, напротив, бих се радвала!

Вкусно и сладко кулинарни рецепти каза...

Вики, тортата ти е чудесна с малини,шоколад и вкусен крем.Парченцето така апетитно изглежда,че...бих си хапнала с удоволствие едно.:) :) :)

Dani каза...

Въоръжена с големи патерици казвам :
Честит Рожден Ден!
Да си жива и здрава, щастлива и обичана!
Тортата е перфектна и невероятно вкусна с тези
съставки!
Поздрави и хубава седмица!

Вики каза...

Таня, благодаря от сърце!

Вики каза...

Дани, хиляди благодарности за милите пожелания!
Хубава седмица и на теб!

на гости в моята кухня /Mim's sweet things каза...

и аз да се кача на патериците,но просто няма начин да подмина това изкушение :!!!!
Честит празник!
шоколад,мента,малини...ти нямаш сърце :))
страхотна е тортичката,взимам парченце и бягам .
поздрави и седмица пълна с емоции

Вики каза...

О, благодаря ти! Сърце имам, много е голямо :) И се раздава ;)
Весела седмица!

Анонимен каза...

Голяяяяямо ЧЕСТИТО, макар и на патерици!!!!А това чудо ще пробвам съвсем скоро.И без това вкъщи само повтарят : "Вземи направи най-сетне и нещо за ядене, деее!/ Като че ли това, дето правя не се яде, ама нейсе...:-)))/

Анонимен каза...

И понеже забравих да се подпиша- ето ти втори коментар :-)))))))))))))))
Марина

Вики каза...

Айде, де, посготви малко, не оставяй народа гладен :)))
Благодаря ти, най-обичам да получавам честитки на патерица, щото някак си ми се удължава празника :)))

Ани каза...

Вики, тортата е наистина невероятна. Направо нямам думи да опиша експлозията от вкусове, които още се топят в устата ми. Направих я за моя рожден ден, който беше вчера и съм очарована отвсякъде. И не само аз. Както знаеш имах намерение да я покривам с фондан, но в крайна сметка реших, че по-добре да я оставя непокрита и мисля, че не сгреших. Добавих още един блат отгоре и ето какво се получи при мен http://antoaneta77.blogspot.com/2012/07/blog-post_23.html

Вики каза...

Ани и тук ще ти кажа колко много се радвам, че тортата ми е удовлетворила и твоят вкус! И тук, весел празник!

мерудия каза...

Честит рожден ден! Най-хубавото време от годината - малинено! Мерси за идеята! Вили

Вики каза...

Благодаря, Вили! И аз много обичам този сезон заради изобилието от горски плодове и направо блъскащи се във въздуха антиоксиданти :)
Поздрав най-сърдечен!

Анна Савенко каза...

Че ще ти кажа “Честит рожден ден!“, ще ти кажа! Че тортата е повече от превъзходна е ясно! Но защо ли трябваше да влизам сега, насред най-гладното време на деня се питам аз???
Не че по-друго време не бих съжалила, че нямам пред мен поне едничко парченце! :)))

Вики каза...

От сега нататък - идвай ми на гости само след хранене :) Сега как да те мисля цял ден, а, а ? :) А най-обичам да получавам честитки дълго време напред :)

Unknown каза...

Чудесна торта, много добре подбрана вкусово! Искам само да попитам защо ми се пресече крема според вас в момента, в който добавих маслото :((( Крема беше охладен , да не кажа и студен даже, а маслото разбито на хубав пухкав крем. Имам подозрения ,че е от миксера ... дали не трябваше да ги смеся на ръка ?

Вики каза...

Првет, Лилия,
нищо страшно не е станало, кремът не е пресечен, стои ви така, защото маслото много трудно се усвоява. Маслото се слага на стайна температура в леко охладен крем, т.е. кремът НЕ трябва да е студен, стоял в хладилник, но да не е и горещ.
Няма да провали вкуса на тортата, само вида й :)
Принципно, работата с маслото и кремовете е доста тегава, тъй като, ако го добавите във врелия крем, маслото ще се стопи, като в тиган. Затова се прибавя към охладен крем, на стайна температура, когато е толкова топъл, че не пари на пръстите.

Весело посрещане на Новата година,
Вики

Unknown каза...

Благодаря за обяснението . В крайна сметка извадих крема на ново , затоплих го , добавих още шоколад и се получи една тъмна част крем с малини и една по-светла, уж бяла... Ометоха я без претенции за цветовете :)))
И честита Нова Година , нека да е по-успешна от предната и разбира се много Здраве :)

Вики каза...

Честита Нова година, Лилия!
Тъкмо щях да ви пиша, че можете леко да затоплите крема, за да се разтопят тези парцалчета масло :)
Весела и сладка!
Вики

Публикуване на коментар

Благодаря ви, че се отбихте при мен и оставихте нещо от себе си!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 Viki's blog, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena